Majowo czerwcowy czas jest z jednej strony wymagający dla dorosłych w edukacji z uwagi na dokumentacje, dodatkowe zadania i zmęczenie. Z drugiej strony jest to czas, gdzie pozostaje przestrzeń i swoboda na wycieczki i innej formy aktywności razem z dziećmi. Pogoda, która nam dopisuje w tym czasie stwarza możliwość na ćwiczenie uważności na świeżym powietrzu i doświadczania przyjemności. Ćwiczenia uważności na zmysły mogą być bardzo bogate jeśli chodzi o doświadczenia. Cudowne słońce, błękitne niebo, ciepły wiatr, śpiew ptaków mocno ściąga naszą uwagę do tu i teraz i daje możliwość budowania i zapamiętywania przyjemnych wrażeń, rozluźnienia, spokoju na przyszłość. Pojawiający się deszcz pozwala ćwiczyć bycie prawdziwie uważnym. Wtedy razem z dziećmi możemy stanąć w deszczu lub wyjść po deszczu i zacząć obserwować czy i jak inaczej reagujemy na słoneczną pogodę a jak na chłodniejszy wiatr i za chmurzone niebo. I czy możemy odpuścić razem z wiatrem wszystkie nasze oceniające myśli. Do ćwiczeń uważności warto dzieciom zadać kilka pytań. Oto przykład kilku do eksperymentu z pogodą.
- Jak twoje ciało czuło się gdy ćwiczyliśmy uważność na zmysł w czasie dobrej pogody, a jak się czuło ciało, gdy pogoda była gorsza?
- Czy zauważyłaś/ zauważyłeś jakie emocje pojawiły się w trakcie słonecznej pogody?
- Jakie emocje pojawiły się w trakcie deszczowej pogody?
- Czy zaobserwowałeś/ zaobserwowałaś myłki, które pojawiały się w trakcie jednego i drugiego ćwiczenia uważności?
- Czy potrafiłaś/ potrafiłeś być i cieszyć się ćwiczeniem tak samo w obu przypadkach?
Odpowiedzi nie są oczywiste, dla części dzieci to deszczowa pogoda niesie wiele przyjemnych i ekscytujących obserwacji.
Zapraszajmy uważność każdego dnia do naszego życia i bycia razem z dziećmi, dzięki temu budujemy fundament pod szczęśliwe życie wypełnione zaangażowaniem.
Jowita Wowczak